Slavná plachetnice, která obeplula svět
LYRA II


Parametry lodi:
- Plachetnice dvoustěžník
- Plocha oplachtění: Ketch, 50m
- Typ lodi: Atol od ing Miloše Maximoviče
- Materiál: dřevo - velmi robustní kostra i opláštění 1,8mm voděodolné překližky a ještě olaminované 3 vrstvami laminátu
- Délka lodi: 10,5 m
- Ponor: 1,75 m
- Šířka: 3 m
- Váha: 5.6 tuny
- Motor: Zetor
Trochu historie
V letech 1982 - 1983 bratři Skálové na plachetnici Lyra II, kterou sami postavili, přepluli za 13 měsíců Atlantik (tam a zpět) a v letech 1984 – 1991 na ní Bedřich Skála a Irena Kalináčová obepluli svět. Obojí se v té době počítalo za zcela mimořádný výkon, který řadí Bedřicha Skálu spolu s Richardem Konkolským a Rudolfem Krautschneiderem mezi nejvýznamější české mořeplavce.

Zdroj: https://www.kralovedvorsko.cz/historie/osobnosti/bedrich-skala-kralovedvorak-ktery-vlastnima-rukama-postavil-lod-a-obeplul-na-ni-zemekouli.html
A jak to vše začalo?
Roku 1977 se bratři Skálové pustili do stavby nové lodi. K bratrům se přidal třetí člen plánované výpravy Jan Stránský. Prozkoumali různé konstrukce lodí, včetně těch ze Západu, ať už byly z laminátu, dřeva, či plechu, a nakonec se rozhodli pro českou konstrukci inženýra Miloše Maximoviče, zvanou Atol. Loď se stavěla v Žirči ve stodole a rostla velmi rychle. Základ lodi byl hotov za 4 měsíce. V následné zimě se pracovalo na vnitřním vybavení a motoru, sháněl se materiál na stěžně, plachty, ráhna. Práci na lodi opouštěli jen proto, aby si vydělali při výškových pracích na komínech peníze, které pak pochopitelně utratili za loď. Chápající rodiče a manželka bratra Petra jim poskytovali zázemí a podporu. Roku 1979 došlo na výrobu olověného kýlu. Bylo třeba vytvořit model, pak formu a nakonec odlitek ze dvou a půl tuny olova. Napoprvé se kýl bohužel nepovedl a bylo třeba jej odlít znovu. Celková váha lodi byla 5 tun, délka 10,5 m, šířka 3 m (výtlak 6 tun). Aby bylo možno dostat loď ze stodoly, bylo nutné rozbourat střechu pro jeřáb. Křest lodi proběhl na Rozkoši, kde se pak Lyra II jednu sezónu zkoušela, aby se s ní námořníci sžili.
Dnešní stav lodi před rekonstrukcí

Motor "ZETOR" je také dobře zachovalý.


LYRA II je desetimetrová plachetnice, dvoustěžník. Zásluhu na tom, že je tak "málo" zničená, má jistě i její pevná konstrukce. Má velmi robustní kostru a opláštění z 1,8mm voděodolné překližky, plus 3 vrstvy laminátu. Vnitřní vybavení je mahagon, koženka...


